“Bir hatayı iki defa tekrar etmeyen en mükemmel insandır”
Albert Einstein
Einstein’a kulak verelim. Çünkü her olay bize ders çıkaracak sayısız olanaklar sunuyor.
1.Bölüm : Önce Örnekler
Olay 1: 21 Mart 2015 – İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü’ndeki kılavuz kablolardan (‘Catwalk’) biri koptu
“Asma Köprü Kablo montajı esnasında çalışma platformu olarak kullanmak üzere inşası süren ve kedi yolu diye adlandırılan sistemin doğu tarafı güney kule tepesindeki geçici bağlantı elemanından ayrılan kedi yolu kablosu 21 Mart 2015 Cumartesi günü saat 15.30 civarında denize düştü” (4) .
Halatın kopmasından kendisini sorumlu tutan Japon mühendis 51 yaşındaki Kishi Ryoichi bilek ve boğazını keserek intihar etti (23 Mart 2015). Mühendisin intiharından önce yazdığı notta halatın kopmasından kendisini sorumlu tutarak yaşamına son verdiği belirtildi (6).
Kishi Ryoich’in halatın kopmasına sebep olan Türkiye’de imal edilen (her biri 8’er tonluk 14 çelik halattan oluşan ‘catwalk– kediyolu’nun) bağlantı noktasındaki çatlağı birkaç gün önce gördüğü, bu yüzden cumartesi günü (21.03.2015) olmayan fırtınayı gerekçe göstererek çalışmaları durduğu iddia ediliyor (8) .
Japon Mühendis Kishi Ryoichi çatlağı gördükten sonra, yaklaşık 150 metre yüksekte sayıları 30 ile 50 arasında değişen personelin hayatını riske atmamak için, havanın fırtınalı olacağı gerekçe gösterilerek cumartesi günü çalışma yapılmadı (8,10). [Eğer gerçek böyle ise risk değerlendirmesine iyi bir örnek].
Böyle bir sonucu hiç kimse asla önermez ve istemez . Mühendis Kishi Ryoichi, Albert Einstein’nın tanımladığı mükemmel insanlardan biri olsa gerek.
“Başkalarının hatalarından öğrenmeniz gerekir. Bütün hataları yapacak kadar uzun yaşamayacaksınız (H.G. Rickover)”
Olay 2: 29 Mayıs 2012 – Taşıdığı yük eceli oldu
Hamza Yaşar (44) .. kamyonuyla inşaat alanına duvar yapımı için kullanılan beton blokları getirdi. H.Yaşar, kamyonun kasasındaki beton bloklar vinç yardımıyla inşaat halindeki binaya kaldırılırken, kamyonun farlarını kontrol etmek üzere arka tarafa geçti. ..burada farlara bakarken, tepesindeki vinçte bulunan yüzlerce kilo ağırlığındaki beton bloklar halatın kopmasıyla birlikte üzerine düştü. Kamyon şoförü, yaklaşık 20 metre yüksekten üzerine düşen beton blokların altında kalarak feci şekilde can verdi (11).
Olay 3: 05 Ekim 2012- Kamyon şoförü feci şekilde öldü
Kocaeli Kartepe Köseköy Sanayi Sitesi’ndeki bir iş yerinde: Kamyon şöförü Yalçın Yürümez (53); kamyonu atölye içerisindeki vince asılı bulunan presdom isimli makineyi almak için yanaştırdı. Kamyon içeri aldıktan sonra araçtan inen Y.Yürülmez, kasanın yanında beklerken iş makinesi yüklü vincin zinciri koptu. Çalışanlar bağırarak uyarınca kaçmaya çalışan Yürülmez’in başına düşen parçanın bir kısmı çarptı ve olay yerinde hayatını kaybetti (12,13,14).
Olay 4: 22 Nisan 2013- İşçilerin üzerine vinç düştü: 1 ölü, 2 yaralı
Gaziosmanpaşa’da, İnşaatta çalışan 3 işçi 3. katta kurulu olan vinç ile tuğla çekmek istedi. Ancak yükü taşıyamayan vinç, yerinden sökülerek inşaat işçilerinin üzerine düştü. Kazada, Mehmet Zeki Karakaya isimli işçi olay yerinde hayatını kaybetti, 2 işçi ise yaralandı. Olay yerinde vincin altından çıkarılan 2 işçinin sağlık durumlarının ciddi olduğu öğrenildi (15,16,17).
Olay 5 : 08 Temmuz 2013 – Üzerine tonlarca demir düşen işçi öldü
Erzincan’ın Kavakyolu Beldesi’ndeki TOKİ inşaatında çalışan demir ustası 22 yaşındaki demir ustası Abdullah Erdem zeminde çalıştığı sırada, vincin halatının kopması sonucu üzerine düşen tonlarca ağırlıktaki demirin altında kalarak can verdi (18,19,20).
Olay 6: 11 Haziran 2014 – Tekirdağ’da İş Kazası: 1 Yaralı(21)
Tekirdağ’ın Kapaklı ilçesinde Ünal Zileli (24) adlı inşaat işçisi, yerdeki tuğlaları kurdukları mekanizma ile üst katlara çektiği sırada 4. katta bulunan mekanizmanın kancası koparak, Zileli’nin başına isabet etti. Kancanın başına isabet etmesi sonucu başında koruyucu baret olmaması nedeniyle işçi ağır yaralandı (22,23) .
Olay 7: 19 Temmuz 2014 – Demir Fabrikasında Feci ölüm(24)
Kocaeli, Başiskele Yeniköy’de bulunan bir demir fabrikasında meydana gelen iş kazasında işçi Mehmet Özdemir(50)’in kafası bir anda hareket halindeki vinç ve hidrolikli demir makas arasında sıkıştı ve olay yerinde feci şekilde can verdi. Özdemir’in kısa bir süre önce çalıştığı başka bir fabrikadan emekli olduğu öğrenildi (25,26,) .
Olay 8: 02 Şubat 2015 – Tuzla Aydınlı’da Vinç Operatörü Yaşamını Yitirdi
İş yerinde vinç operatörü olarak çalışan 32 yaşındaki Ali Aksu akşam saat 18.00 de iş yerindeki yemekhanede arkadaşlarıyla beraber akşam yemeğini yedikten sonra dışarı çıktığı belirtildi. Ertesi gün Ali Aksu eve gelmeyince merak eden ailesi saat 11.30’da aramaya başladı. Yapılan aramalar sonucu Ali Aksu’nun cesedinin çalıştığı işyerindeki tonlarca ağır profillerin altında kaldığı fark edildi ! (27,28) .
Olay 9: 22 Nisan 2015 – Fatsa’da iş kazası; 1 ölü, bir yaralı
Ordu’nun Fatsa ilçesinde yapımı devam eden devlet hastanesi inşaatında (edinilen bilgiye göre), 12 tonluk demir (kostrüksiyon) ağırlıkların yerleştirilmesi sırasında vincin halatının kopması sonucu, inşaata çalışan Lokman Kerim Taranoğlu (37) ve Ersin Gündüz (35) yaralandı. 12 tonluk kalın demirlerin (çelik konstrüksiyonon) altında kalarak ağır yaralanan Lokman Kerim Taranoğlu kurtarılamadı (29,30,31) .
12 tonluk demir ağırlıkların yerleştirilmesi sırasında vincin halatının kopması sonucu(32) .
Yük kaldırmada kullanılan iş ekipmanı ile ilgili yasal hükümler:
Teknik zorunluluk olmadıkça kaldırılan yükün altında insan bulunmaması için gerekli tedbir alınır. Çalışanların bulunabileceği korunmasız çalışma yerlerinin üzerinden yük geçirilmez. Bunun mümkün olmadığı hallerde uygun çalışma yöntemleri belirlenir ve uygulanır.( İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği Ek II- m.3.1.3)
Nerde kalmıştık:
Görülüyor ki her yıl, Türkiye’de vinç ve aksesuarları ile ilgili kazalar artarak devam etmektedir. Bu kazalar ağır yaralanma, uzuv kayıpları ve hatta ölümle(lerle) sonuçlanmaktadır.
Bu kazalar neden oluyor?
Basit ve kısa yoldan yanıtlamak olası değil
Basına yansıyan kaldırma ve iletme ekipmanları ile ilgili iş kazalarını incelerken yıllar önce tanık olduğumuz (buğün ramak kala ya da proses kazası / olay olarak belirtebileceğimiz) bir (monoray) vinç düşme olayını anımsadık. Yaklaşık 1 ton ağırlığında endüstriyel bez rulosunun taşınması sırasında monorayı tutan 4 civata kopmuştu.
- Bölüm: Öğrendiklerimiz ve Önerilerimiz
Bu kazalar neden olmaktadır? Her bir olay, ramak kala, proses kazası ve iş kazaları ilgili bir ekip tarafından incelenmeli ve ana neden, katkıda bulunan nedenler belirlenmelidir.
Vinç (ve aksesuarları ile ilgili) kazalarının ortak nedenleri (şu şekilde özetlenebilir):
- Operatörün yükün ağırlığını bilmemesi
- Ekipmanın kapasitesinin aşılması
- Arızalı / kusurlu / hasarlı ekipmanlar
- Hava koşulları – aşırırüzgarlıhava
- Görünürlük / görünebilme / görebilme
- Enerji nakil hatlarına temas (belki de ölümcül kazaların birinci nedeni)
- Uygun olmayan yükleme
- Kontrolsüz hareket
- Yükün indirildiği alanın aşırı yüklenmiş olması
- Yük indirildiğinde uygun bloke edilmemesi
- Kıstırma noktaları
- Kötü planlama
- Eğitim ve öğretim eksikliği – uygun olmayışı
- Vincin burkulması veya çökmesi
- Vinç montajının yanlış yapılması
- Mekanik hatalar
- Halat, sapan, gözlücivatagibi (kaldırma aksesuarları) ekipmanların bozulmayacak veya hasar görmeyecek şekilde muhafaza edilmemesi
- Hatalı ya da seyrek denetimler
- Bakım, onarım ve testlerinstandardlarauygun şekilde ve sürelerde yapılmaması (33),
Halatların Birbirine Bağlanması (yanlış ve doğru uygulama)
Halatlarla yapılan çalışmalarda ayrıca;
- Tel halatın yapılan işe ve kaldırılacak yüke uygun olmasına,
- Keskin kenarlı yük köşelerinde özel tedbirlerin alınmasına,
- Belirli periyotlarla uygun yağ ile yağlanmalarına,
- Kaynak alev ve ısılarına maruz bırakılmamalarına dikkat edilmelidir.
- Halatların vardiya değişimlerinde ve aylık ve yıllık periyotlarla kontrolleri yapılmalıdır.
- Vardiya değişimlerinde ve aylık yapılan kontrollerde;
– Halatların dönme dayanımlarına,
– Vinç kolunu kaldırmak için kullanılan halatlardaki bükülmelere,
– Flanş noktaları, çaprazlama noktaları ve tamburlardaki tekrarlayan toplama noktalarında bulunan halatlara,
– Uç noktada bulunan veya uç noktaya yakın bulunan halatlara özellikle dikkat edilmelidir.
- Yıllık kontrollerde;
– Vardiya değişimlerinde ve aylık yapılan kontrollerde bakılmayan noktalara,
– Ters bükülmüş halatlara,
– Kasnakların üzerinden geçen halatlara dikkat edilmelidir.
- Halatın nominal çapının %5’inden daha fazla olan oranda azalma söz konusu ise halat kullanılmamalıdır.
- Zincirler ve halatlar, belirlenen kapasitelerine uygun birleştirme aksesuarları ile birleştirilmeli, eklenmeli, kısaltılmalıdır.
Önce doğruyu bilmek gerekir, doğru bulunursa yanlış da bilinir, ama önce yanlış bilinirse doğruya ulaşılamaz. » FARABİ
Biraz bilgi (bile) birçok iş kazasını önleyebilir.
Yüklerin Kaldırılması ve İletilmesi Esnasında Dikkat Edilmesi Gereken
Hususlar
Yapı işyerlerinde vinçler aracılığıyla yükler kaldırılırken, indirilirken ve bir yerden başka bir yere iletilirken dikkat edilmesi gereken hususları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
- Vinçler ve yardımcı elemanlarının üzerlerine azami yük değerleri açıkça görülecek şekilde yazılmalıdır.
- Vinçler ve aksesuarları belirlenen amacı dışında kullanılmamalıdır.
- Vinçler ile bağlantıları, sabitleme ve destekleme elemanları da dâhil bütün yardımcı kısımları, doğru şekilde kurulmalı ve kullanılmalı ve her zaman iyi çalışabilir durumda olmalıdır.
- Kullanılan her vinç için yapılacak olan çalışmayı anlatan genel çalışma prosedürlerini ve acil durumlarda yapılması gerekenleri içeren onaylı dokümanlar hazırlanmalı ve bu dokümanlar ışığında hareket edilmelidir.
- Çalışmalar esnasında olası tehlikeler analiz edilmelidir. Bu analiz yapılırken kullanılan ekipmanlar, yapılacak olan iş ve kaldırılıp iletilecek olan yük gibi unsurlar dikkate alınmalıdır.
- Yükleme işleminin güvenli bir şekilde yapılmasını sağlayan yük grafikleri olası ise vinç üzerinde bir yerde, bu olası değilse operatörlerin kolaylıkla ulaşılabilecekleri bir yerde muhafaza edilmelidir.
- Vincin kapasitesinden fazla ağırlığa sahip yükler ile vinç yüklenmemelidir.
- Malzeme yerleştirilirken, vincin hareketli kısımları ile malzeme arasında 0,5 metre emniyet mesafesi bırakılmalıdır.
- Birden fazla vincin aynı çalışma sahası içinde beraber çalışması durumunda yetkili bir kişi tarafından iş akışı düzenlenerek operatörlerin birbirleri ile mutabık olmaları sağlanmalıdır.
- Bir yükün birden fazla vinç tarafındankaldırılması durumunda, yetkili bir kişi tarafından iş akışı tespit edilerek çalışma bir gözcü tarafından idare edilmelidir.
- Vinçlerle insan nakli yapılmamalıdır. Fakat sepet ve benzeri gibi özel insan taşıma aparatları ile gerekli olan güvenlik tedbirleri alındıktan sonra insan nakli yapılabilir.
- Vinçler sağlam ve düz zeminlerde çalıştırılmalıdır. Yükler kaldırılmadan önce avara demirlerinin tamamen uzatıldıklarından ve zemin üzerinde dengeli bir şekilde bulunduklarından emin olunmalıdır.
- Yükler yerde sürüklenerek hareket ettirilmemelidir
- Vinç kolunun uzunluğu vincin güvenli bir işletme yarıçapı içinde çalışmasını sağlayacak şekilde ayarlanmalıdır. Vinç yokuş yukarı tırmanırken veya yokuş aşağı inerken vinç kolu açısı güvenliçalışmayı sağlayacak şekilde ayarlanmalıdır.
- Vincin çalışması esnasında güvenli yük göstergesinin kurulu olmasından emin olunmalıdır.
- Yüklerin iletilmesi esnasında herhangi bir nesneye çarpmamaları sağlanmalı, altlarında çalışan birinin olmamasına dikkat edilmelidir
- Yükün güvenli bir şekilde iletilmesi için, yük mümkün olduğu kadar yavaş taşınmalıdır.
- Vinçlerin elektrik iletim hatlarına, herhangi bir nesneye ve insana çarpmamaları için uygun bir iletme rotası belirlenmelidir
- Vinç çalışırken yapı bariyerleriyle vinç arasında minimum 0,6 metre güvenlik mesafesi olmalıdır.
- Rüzgârlı havalarda yükün ağırlığı azaltılmalı gerekirse çalışma durdurulmalıdır.
- Gevşek olan yükler paketlenmeli veya uygun bir konteyner aracılığıyla taşınmalıdır. Bununla birlikte, konteynerler Güvenli Çalışma Yükü (SWL) ile işaretlenmelidir.
- Yükün ağırlık merkezinin kancanın uzantısıyla çakışmasına dikkat edilmelidir.
- Keskin kenarlı yükler için halatlarla yüklerin bağlantı yerlerinde köşe yastıkları kullanılmalıdır.
- Eğimli arazilerle avara demirleri vinci yatay eksende düz tutturacak şekilde ayarlanmalıdır.
- Vinç kabinleri dış etkilere dayanıklı malzemeden yapılmış olmalıdır. Buna ek olarak, kabinler operatörün bütün manevra alanını kolaylıkla görmesini sağlamalı ve manevra için tehlikesizce dışarıya sarkabileceği şekilde yapılmış olmalıdır.
- Vinçlerin gece çalışmaları durumunda farları ve arkalarında stop lambaları yakılmalı ve kabinler uygun şekilde aydınlatılmalıdır.
- Vinçlerde meydana gelen herhangi bir aksaklık halinde, yükleri bulundukları durumda tutabilecek güçte frenler bulunmalıdır.
- Vinçlerle yük kaldırılırken veya vinç yer değiştirirken sesli ve ışıklı uyarma yapılmalıdır.
- Üreticinin yazılı izni olmadan vincin kapasitesini arttırıcı modifikasyonlar veya eklemeler yapılmamalıdır.
- Enerji hatları yakınında yapılan çalışmalarda hat ile vinç arasında uygun güvenlik mesafesi bulunmalıdır. Hat ile vinç arasındaki güvenlik mesafesi hattaki enerjinin boyutuna göre değişmektedir (34,35).
Gırgır vinçlerle yapılan çalışmalarda;
- Vincin elektrik motorunun topraklanmış ve uygun şekilde çalışıyor olmasına,
- Vinç tambur yuvasının çelik telin uzunluğu ile orantılı olmasına,
- Kullanılacak çelik halatın sağlam ve özürsüz tellerden yapılmış olmasına,
- Kancanın kovadan kurtulmaması için, mandal, kilitli mandal veya bağlama gibi uygun tertibatın bulunmasına,
- Vincin hareketi sırasında katlar arasında kovaya takılacak herhangi bir engel bulunmamasına,
- Katlar arası sabitleme elemanının, yapı türüne ve kurulan yere göre, sabit ve dayanımı yüksekyapı elemanlarınınarasına, kaymayı ve devrilmeyi engelleyecek şekilde sabitlenmesine,
- İçine konacak her türlü malzemenin yüksekliğinin kova üst düzeyini aşmamasına,
- Gırgır vinci çalıştıran işçiye emniyet kemeri, iş güvenliği eldiveni ve iş güvenliği ayakkabısı ve baret gibi uygun kişisel koruyucu donanımların verilmesine,
- Yük altındaki tehlikeli alanların etrafının kapalı olmasına ve işçilerin bulunabileceği korunmasız çalışma yerlerinin üzerinden yük geçirilmemesine,
- Gırgır vincin hareketi sırasında çevrili alan içindehiç birişçi bulunmamasına,
- Gırgır vince malzeme yükleyen bütün işçilerin koruma başlığı (baret) kullanmasına,
- Gırgır vincin bütün kısımlarının en az haftada bir kere ve ayrıca her yer değişmesinde kontrol edilmesine dikkatedilmelidir (35) .
Vinç kullanımında diğer iş güvenliği önlemleri
- Vinçler sadece operatörleri tarafından kullanılmalıdır.
– Göz ve işitme bozukluğu olanlar vinci kullanmamalıdır.
– Verilen işaretleri bilmeyenler veya anlamayanlar vinçi kullanamaz.
– Sarası, kalp rahatsızlığı v.b. rahatsızlığı olanlar vinçi kullanamaz
– Operatör iş başında herhangi bir şey yememeli veya okumamalıdır.
– Fiziksel veya ruhsal uyumsuzluğu olduğunda operatör vinçi kullanmamalı, durumu yöneticisine bildirerek o an için görevden alınmasını talep etmelidir.
- Operatör (varsa) sadece kaldırma veya indirme işini yöneten kişiden işaret almalıdır.
- Kim tarafından verilirse verilsin her dur işaretine operatör uymakzorundadır .
- İkaz edicigongveya ışık varsa her hareketten önce çalınmalı veya yakılmalıdır .
- Operatör aracını iyi bilmeli ve bir arıza anında derhal rapor etmelidir.
- Vincin veya kaldırılan yükün hareketi esnasında çalışanları uyarmak için operatör, sesiaçıkcaişitilebilen zil, çan ve benzerleriyle işaret verecek ve bunlar hareket halinde devamlı olarak çalacaktır.
- Vardiya değişiminde araçta herhangi bir arıza varsa bunun ne olduğu yeni gelen operatöre anlatılmalı ve vardiya değişim defterine yazılmalıdır.
- Araçlar üzerinde belirtilen kapasitelerinden daha fazla yük kaldırılmamalıdır.
- Zincir veya halat yükün etrafına sarılmamalı, yük sapan veya başka bir düzenekle alt kancaya bağlanmalıdır.
- Zincir veya halatlar düzgün olmalı, kasılma veya bükülme olmamalıdır.
- Yükün emniyetli ve balanslı bir şekilde bağlandığından emin olunduktan sonra yük yerden biraz kaldırılarak kontrol edilmelidir. Yükün görülmediği yerlerde işaretçiye uyulmalıdır.
- Ani kalkış ve duruşlardan kaçınılmalıdır.
- Kaldırmaya başlamadan önce kaldırma halatı,troleyinveya köprünün hareketiyle dik pozisyona getirilmelidir.
- Vinçler yandan çekme işlemleri için kesinlikle kullanılmamalıdır.
- Bağlantıyı uzun yapmakgerektiğinde ,operatör limit sviçini attırmamaya dikkat etmelidir.
- Yükün, kancanın veya kovanın üzerinde herhangi bir kimse varsa yükkaldırılmamalıdır.(Bu araçlar insanı kaldırmak için kullanılmamalıdır.)
- Operatör yükü insanlar üzerinden geçirmekten mümkün olduğunca kaçınmalı, mümkün olmayan durumlarda insanları ikaz ederek yükün altında kalmamaları için ikaz etmelidir.
- Yük bir süre askıda kalacaksa mandal veya tırnak, hangisi varsa, kullanılmalı, bu iş için frenler kullanılmamalıdır.
- Askıdaki yükün altında kimsenin durmasına veya altından geçmesine müsaadeedilmemelidir(35) .
- Vardiya başlangıcında operatör yüksüz olarak limitsiviç’ikontrol etmeli, normal çalışmıyorsa derhal amirine (formen veya ustabaşı) bildirmeli ve arıza giderilinceye kadar aracı kullanmamalıdır.
- Limitsivicikesinlikle operasyon kontrolü olarak kullanılmamalıdır
- Vinç kullanımında yük asılıyken operatör aracı terk etmemelidir (Arıza bildirme durumu hariç)
- Operatör her yük alışta yükü 10 cm kadar kaldırarak frenleri kontrol etmelidir. Eğer fren normal çalışmazsa yük indirilerek gerekli bakım yapılmalıdır.
- Köprülü vinçlerde yağlama, temizleme veya herhangi bir amaç için köprüye çıkılacağında operasyon anasviç’iaçık pozisyonda kilitlenmelidir. Bu kilit sadece kilitlemeyi yapan kimse tarafından açılmalıdır.
- Operatör kaldırılan yükün bir tarafında olmalı, altına girmemelidir.
- Kullanılan zincirlercivatalarlaeklenmemeli, kısaltılmamalı veya zincirler kısaltılmaları için düğümlenmemelidir.
- Hergün, çalışmaya başlamadan önce, operatör: Zinciri, halatı, kancayı, limitsviç’i, frenleri kontrol etmelidir. Bir anormallik gördüğünde aracın durumunu derhal ilgililere (uzmanı, formeni, vinç bakımcısı) bildirmeli ve aracı kullanmamalıdır.
- İndirilen yük yerine tam oturmadan bırakılmamalıdır. İndirme ve kaldırma işlemi belirli bir noktadan sonra yavaş hızda yapılmalıdır.
- Her türlü bakım ve onarım işleri araçyüksüzleştiktensonra, mümkün olmayan hallerde yük bir platform üzerine alındıktan sonra yapılmalı ve ana şalter kapatılmalıdır.
- Uzun süreli bir duruştan sonra düğmeye basıldığında vinç çalışmıyorsa operatör derhal elini düğmeden (butondan) çekmelidir. Çünkü büyük bir olasılıkla fren paslanmadan dolayı diske yapışmıştır. Bu durumun açılarak kontrol edilmesi gereklidir.
- Düşük hız motorunun fren kutusunun kapağı çıkarılmışsa veya düşük hız fren dişlisi fonksiyonel değilse ana kaldırma motoru çalıştırılmamalıdır. Aksi halde düşük hız motoru ve fren fanı yaklaşık normal çalışma hızının 10 misli daha hızlı çalışır.
- Köşeli yüklere zincir veya tel halat sarılırken köşeyle zincir arasına uygun yastık konmalıdır (36) .
- Taşıma esnasında yük sallanmamalıdır.
3.Bölüm : Son Söz
- Halka açık yerlerdeki çalışmalarda; vinç ile yük kaldırılırken / indirilirken halkın( veçevredekilerin zarar görmemesi için) bariyerlerle çevirme, işaretleme yapılmalıdır. Alınan fiziki önlemlerin –çalışma alanının konumu nedeniyle – yeterli olmadığı durumda; trafiği yönlendirecek / durduracak her yönde işaretçiler görevlendirilmelidir.
- Vinçlerin (ve aksesuarlarının) testleristandardlarauygun olarak en geç yılda bir yapılmalıdır. Vinçlerin periyodik kontrollerinde yapılacak olan statik deney ve dinamik deneye ait kanıtlar, deney raporları ile birlikte muhafaza edilmelidir. İş Müfettişleri işyeri denetimlerinde salt rapora bakmamalı bu kanıtları da istemelidir. Hatta yönetmeliklerde değişiklikler yapılarak işyerinde iş ekipmanlarının periyodik muayene ve testleri – kanıtları ile birlikte – İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü’ne elektronik ortamda bildirilmelidir.
- Yoğun şekilde vinçlerin kullanıldığı, pres makinaları, torna tezgahları, matkap, spiral taşlama, kaynak ve kesme vb. iş ekipmanları ile çalışılan –her an uzuv kopma olasılığı olan makina vetesisat –(kazan, tank, havalandırma fanları, herçeşit makina parçaları ve makinaların imalathaneleri) işyerleri “çok tehlikeli işler” sınıfına alınmalıdır.
- Çok tehlikeli işlerin yapıldığı işlerde (kapalı ortam, kaynak ve kesme gibi ateşli işler, yüksekte çalışma işleri gibi) yalnız çalışılmamalı mutlaka bir “gözcü” olmalıdır. Bu “gözcülük” (bazı işlerde) elektronik olarak da yapılabilir. Bu durum yönetmeliklerle zorunlu hale getirilmelidir.
- 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 40. Maddesi’ne; yukarıda çok tehlikeli işler kapsamına alınmasını önerdiğimiz işleri yapanlarında alınması ve “fiilî hizmet süresizammı”ndanyararlanılması gerekir.
Kaynaklar
1.http://www.tahinpekmez. org/?m=show&sa=8367
2.http://www.mailce.com/yer-cekimi-nedir.html
3.http://www.gencgelisim.com/v2/kategoriler/1- gelisim-oykuleri/572-yercekimi-kanununu-bulan-newtonnasil-basardi.html
4.http://www.haberler.com/izmit-korfez-gecisi-asmakoprusu-ndeki-halat-koptu-7103513-haberi/
5.http://www.dilovasitimes.com/modules.php?modu le=news&do=article&artname=korfez-gecis-koprusundehalatlar-koptu-811#prettyPhoto
6.http://www.radikal.com.tr/turkiye/korfez_gecis_ koprusunun_muhendisi_kopan_hayat_yuzunden_intihar_etti-1319599
7.http://www.demokratgebze.com.tr/japon-muhendisiolume-goturen-catlak-176971h.htm
8.http://onedio.com/haber/japon-muhendisi-intiharagoturen-catlak-476612
9.http://www.demokratkocaeli.com/guncel/isteintihara-goturen-o-catlak/
10.http://www.haber365.com.tr/gundem/intiharaturk-firmalari-suruklemis-h2323.html
11.http://www.dha.com.tr/tasidigi-yuk-ecelioldu_319275.html
12.http://www.iha.com.tr/haber-kamyon-soforufeci-sekilde-oldu-asayis-245926/
13.http://www.mavikocaeli.com.tr/sanayisitesinde-feci-is-kazasi-tonlarca-agirligin-altinda-canverdi/30191/
14.http://www.haberexen.com/tonlarca-agirliginaltinda-can-verdi-127977h.htm
15.http://yurthaber.mynet.com/detay/istanbulhaberleri/iscilerin-uzerine-vinc-dustu-1-olu-2- yarali/828359
16.http://www.haberler.com/iscilerin-uzerine-vincdustu-4551317-haberi/
17.http://www.haber7.com/genel-olaylar/ haber/1017280-iscilerin-uzerine-vinc-dustu-1-olu
18.http://www.posta.com.tr/turkiye/HaberDetay/Uzerine-tonlarca-demir-dusen–isci-olu. htm?ArticleID=185307
19.http://fotogaleri.haberler.com/vinc–halati–koptuuzerine-tonlarca-demir-dusen/resim-5/
20.http://www.haberler.com/vinc-halati-koptu-uzerinetonlarca-demir-dusen-4810322-haberi/
21.http://www.59.com.tr/haber/tekirdag–da-iskazasi–1-yarali/2.html
22.http://www.milliyet.com.tr/tekirdag-da-is-kazasi1-yarali-tekirdag-yerelhaber-241471/
23.http://beyazgazete.com/haber/2014/6/11/tekirdagda-is-kazasi-aciklamasi-2265946.html
24.http://www.mavikocaeli.com.tr/feci-kaza-kafasivince-sikisti/106038/
25.http://www.haberler.com/demir-fabrikasindafeci-olum-6280545-haberi/
26.http://www.mavikocaeli.com.tr/feci-kaza-kafasivince-sikisti/106038/
27.http://www.gebzehaberci.com/haber/asayis/ feci-sekilde-can-verdi/938.html
28.http://www.mercekhabergazetesi.com/yine-iskazasi-yine-sorumsuzluk-yine-olum/
29.http://www.milliyet.com.tr/fatsa-da-is-kazasi-1- olu-1-yarali-ordu-yerelhaber-743856/
30.http://www.haberler.com/fatsa-da-is-kazasi-1- olu-1-yarali-7226246-haberi/
31.http://www.orducu.com/haber-12533-ordu_is_ kazalarina_bir_kurban_daha_verdi.html
32.http://www.orduajans.com/guncel/fatsada-iskazasi-1-olu-1-yarali-h18333.html
33.http://www.blockotoole.com/blog/2013/02/5- common-causes-of-crane-accidents.shtml
34.www.oshc.org.hk/others/…/CB952E.pdf
35.www.csgb.gov.tr/csgbPortal/ShowProperty/…/ itkb/dosyalar/…/edud_18 3